Hoppa till sidans innehåll

Spelarutbildningsplan


Träningarnas upplägg
Krångla inte till upplägget med avancerade organisationer utan håll er till att arbeta med olika funktionella färdigheter med boll. Fokusera på att få till så många tillslag per spelare och träning som möjligt. Ett bra riktvärde per träningspass är minst 800 tillslag per spelare för barn upp till åtta år, och 1000 tillslag för äldre barn.

Använd gärna temabaserade träningar enligt schemat färdighet, spel, färdighet, spel, färdighet. Med temabaserat menas att först gör vi en färdighetsövning där vi övar exempelvis skott och tillslag på liggande boll. Därefter en spelövning t.ex. 3 mot 2 + målvakt där det numerära övertaget ska leda till många avslut. Färdihetsövning, driva fram och skjuta. Spelövning på kort plan tre mot tre med målvakter. Färdighetsövning, nicka fram bollen och gå på avslut. Eventuellt "vanligt spel" men avsluta alltid träningarna med en lek så att alla har mungiporna uppåt när de går hem.

Utmana dina spelare
Vi vill att träningarna ska ge varje spelare möjlighet till en optimal utmaning. För att alla ska känna sig delaktiga och välkomna är det viktigt att etablera en positiv träningsmiljö där fotbollen är rolig och spelarna längtar till nästa träningstillfälle. Uppmuntra barnen att instruera varandra, "titta på hur Sara gör överstegsfinter" och liknande kommentarer är ett utmärkt sätt att skapa delaktighet.
Se till att etablera dig själv som auktoritet. Spelarna är självklart huvudpersonerna, men det är du som tränare som bestämmer. Börjar spelarna springa för tidigt så blås av övningen och börja om. Genom att vara en tydlig ledare så bygger du förtroende bland spelarna.

Tränarens viktikgaste uppgift
Den viktigaste uppgiften tränaren har är att skapa en miljö där spelare tycker att fotbollen är rolig. "Rolig" betyder i det här fallet en miljö där spelare lyckas med sina aktioner, en miljö där spelare blir utmanade och utvecklas på varje träning och där vi undviker att fastna i samma gamla träningar. De gamla träningarna som "alltid fungerar" är ett utmärkt sätt att få spelarna att tröttna, att inte tycka att fotbollsträningen är rolig.

Ungdomsfotboll är en individuell idrott
Grunden i fotboll är 1 mot 1-situationer. Om vi kan utbilda spelare som mer eller mindre alltid kan ta sig förbi en ensam motståndare så har vi ett riktigt bra offensivt lag och om alla spelare som i 1 mot 1-situation i nästan alla fall kan ta bollen från en motståndare så har vi ett riktigt bra defensivt lag. Sträva efter att utbilda spelare som är kreativa och tekniskt duktiga. Det ska alltid vara bollhållande spelare som bestämmer över situationen. Innan en spelare kan börja passa bollen till en medspelare så måste spelaren ha koll på bollen. Ju bättre koll på bollen spelaren har, desto mer kontroll har vi på situationen

Fokus på utveckling - inte på resultat
Ungdomsfotboll är först och främst en utbildning, så resultatet är sekundärt. För i unga åldrar bör vi premiera bollbehandling och andra tekniska färdigheter - och inte minst att det är roligt att spela fotboll.
Fokus på resultat gör att vi organiserar sönder fotbollen. Vi skapar ungdomslag som kan vinna matcher,  men skapar samtidigt ineffektiva spelare på sikt. Vår modell är att alla är anfallare när vi har bollen och att alla är försvarare när motståndaren har bollen.

Vad betyder "alla ska med"?
Alla spelare kommer inte att ha samma förutsättningar. Att "alla ska med" betyder inte att de här olikheterna ska jämnas ut, utan att både bra och mindre bra spelare blir utmanade - på sin egen nivå. Glöm inte bort att det är minst lika viktigt att de duktiga spelarna blir utmanade som att de mindre duktiga spelarna är delaktiga. I många fall är vi rädda för att dela upp grupper, att rangordna, så istället lägger vi värdefull träningstid på att hantera gruppindelning. Kom dock ihåg att dina spelare inte kommer till planen för att du är duktig på administration utan för att spela fotboll. Dela upp grupperna i förväg och anpassa sedan feedbacken till individerna.
Genom att låta svårighetsgraden styras av övningens tekniska aktioner och hastigheten de utförs i (istället för övningens utformning) blir det lättare att låta spelare av olika kvalitet samverka. Blås inte heller av spelet för att ge feedback när en övning går dåligt för några individer, utan förstärk bra beteenden. Vi vill maximera tiden med bollen.

Taktiska principer i anfallsspelet
Genom att ge spelarna teknisk och taktisk medvetenhet så ger vi dem nyckeln till en djupare spelförståelse. Då förstår spelarna själva när de har gjort rätt.
Viktiga principer att komma ihåg och lära ut.

  • Kan jag göra mål - gör mål
  • Finns en yta - ta ytan. våga utmana och skapa 2 mot 1-situationer
  • Kan jag inte spela brett ska jag alltid kunna spela djupt och vice versa.
  • Är bollen på kant så spela den centralt och vice versa.
  • Den bästa passningen är assisten, näst bäst är den som passerar flest motståndare.

De här fem enkla principerna syftar till att skapa spelare som vågar, både under träning och match. Uppmuntra inte målvakt eller backar att slå långbollar, utan uppmuntra även dem att lösa situationerna: det bygger på teknisk färdighet. Uppmuntra spelare att tänka kreativt - vilken typ av vändning genomför jag om ytan finns/inte finns - och att få det självförtroende som behövs för att vilja ha bollen. Att flera spelare i laget ropar efter att få bollen är ett tecken på att vi är på väg åt rätt håll - vi ska sträva efter att bygga lag där spelarna vill ha bollen.

Att lära ut tekniska moment
Under själva övningarna bör ditt fokus ligga på spelarnas utförande av tekniska moment - aktioner. Koncentrera dig på några få instruktionspunkter per träning och glöm inte bort att öva finter och vändningar med både höger och vänster fot. En spelare som är bekväm med att finta även med sin svaga fot kan passera sin motståndare på både höger och vänster sida.
Svårighetsgraden ökar med hastigheten på övningen så gör hellre långsamt och rätt än snabbt och fel: i en inlärningsfas är det tekniska utförandet i fokus. Notera också skillnaden på farten in i en fint och farten ut ur en fint, det ger dig två olika sätt att arbeta med hastighet. Många gånger är syftet med dribblingen att komma in på ytan bakom motståndaren men det kan lika gärna vara så att du skapar bättre utrymme för en passning eller ett skott.
Gå inte för fort fram när du väljer att göra övningen svårare. ett exempel på hur genomförandet av en överstegsfint stegras i svårighetsgrad är:

  1. Överstegsfint på egen yta
  2. Överstegsfint mot egen kon
  3. Överstegsfint mot delad kon
  4. Överstegsfint i delad zon
  5. Överstegsfint mot passiv motståndare
  6. Överstegsfint mot aktiv motståndare

Var också noga med att skapa övningar där spelare får lyckas. Det bygger självförtroende och inspirerar till att finta och utmana även på match. Låt spelarna få ta egna beslut och dribbla även under match - styr inte för mycket!

Uppdaterad: 25 JUN 2017 11:52 Skribent: Örjan Ringström
Epost: This is a mailto link

 Kansliets öppettider:

Måndag - fredag 09:00 - 13:00 

Måndag och torsdag 15:00 - 19:00

    

Klicka på SmFFs logga för att
se klubbens alla matcher 2019

Stöd Rödsle BK via Sponsorhuset
när du handlar online

 

 

 

 

 

 

tankOm

 

 

 

 



 

Postadress:
Rödsle BK - Fotboll
Herrgårdsvägen 32
57237 Oskarshamn

Kontakt:
Tel: 049184160
E-post: This is a mailto link